همه چیز درباره اولین پاپ از قاره آمریکا

برترین شما،نیکوترین شما از نظر اخلاق است؛ آنان که خود را آماده خدمت کرده و همنشین نوازند؛ با مردم انس می گیرند و مردم با آنان انس می گیرند.
پیامبر اکرم (ص)

به گزارش جهان، کاردینال خورخه ماریو برگولیو،سراسقف کلیسای بوئنوس آیرس اولین کسی به حساب می‌آید که از قاره آمریکا به عنوان پاپ و دویست و شصت و ششمین رهبر کلیسای کاتولیک انتخاب شده است.

پاپ جدید که لقب فرانسیس اول را برای خودش انتخاب کرده از سال 1998 اسقف بوینس آیرس بود و از سال 2001 به بعد به مقام کاردینالی دست یافت و به عنوان سر اسقف کلیسای کاتولیک آرژانتین فعالیت می کرد. 

خورخه ماریو برگولیو،اولین پاپ طی حدود ششصد سال گذشته است که با کناره گیری پاپ قبلی و در زمان حیات او این مقام را برعهده گرفته است.

 


او در مدت فعالیت به عنوان سراسقف آرژانتین به صورت غیر مستقیم از دولت این کشور به خاطر توجه نکردن کافی به طبقه فقیر انتقاد می‌کرد. گفته می‌شود کسی که اکنون رئیس کشور واتیکان هم به حساب می‌آید توجه ویژه‌ای به فقرا دارد و به همین خاطر در زمان حضور در بوینس آیرس در آپارتمانی کوچک زندگی می‌کرده و راننده شخصی نداشته است.

او از اتوبوس و مترو برای رفت و آمده استفاده می‌کرد و بر خلاف دیگر مقام‌های کلیسای کاتولیک برای رفت و آمدهای خارجی هم پروازهای عادی و ارزان‌قیمت را ترجیح می‌داد. گفته می‌شود زمانی که به مقام کاردینالی رسید گروه زیادی می‌خواستند او را در سفر به واتیکان همراهی کنند اما او از آنها خواست هزینه سفر با هواپیما را  برای فقرا خرج کنند. 

 


 در سال ۲۰۰۱ و در میان بحران اقتصادی آرژانتین او رفتار خشونت آمیز پلیس را در برابر معترضان محکوم کرد و گفته می‌شود این مسئله یکی از دلایل مهم  کنار گذاشته شدن فرناندو دلا روآ از ریاست جمهوری بوده است.


 خورخه ماریو برگولیو یکی از ۵ فرزند خانواده‌ای است که از ایتالیا به آرژانتین مهاجرت کرده بودند. پدر او کارمند راه‌آهن و مادرش خانه‌دار بود. پاپ جدید قبل از اینکه تصمیم بگیرد کشیش شود و به کلیسای کاتولیک بپیوندد از دانشگاه بوینس آیرس مدرک فوق لیسانس شیمی گرفت. او در سن ۲۱ سالگی تصمیم گرفت که کشیش شود. در ۱۱ مارس ۱۹۵۸ به کلیسا پیوست و چند سال بعد به کشور شیلی رفت.

 

خورخه ماریو برگولیو(سمت راست) به همراه همکلاسی های خود در آرژانتین

 

در سال ۱۹۶۳ به محل تولدش باز می گردد و پس از تحصیل در رشته فلسفه به عنوان آموزگار مشغول فعالیت می شود. پس از طی این دوره، تحصیلات خود را در رشته الهیات آغاز می کند و کمی پیش از پایان تحصیلاتش «کشیش» می شود.



او فعالیت‌های خود را در همین مسیر ادامه داد تا سرانجام به مقام کاردینال و اکنون پاپ رسید.خورخه ماریو برگولیو همچنین رئیس حکومت کوچکترین کشور جهان یا به اصطلاح دولت-شهر مستقل در رم است.

این کشور کوچک با مساحت  ۴۴ هکتار شاید اگر در نقطه‌ای دیگری از جهان واقع بود شهر هم حساب نمی‌شد اما با داشتن حدود ۸۰۰ نفر جمعیت برای خودش در سازمان ملل و نهادهای دیگر نماینده دارد.

واتیکان با اینکه کم‌جمعیت‌ترین کشور مستقل جهان شناخته می‌شود مانند فلسطین در سازمان ملل کشور ناظر غیر عضو به حساب می‌آید، نماینده آن در مجمع عمومی حاضر می‌شود و می‌تواند به کشورهای دیگر سفیر بفرستد یا پذیرای سفرای کشورهای دیگر باشد. پاپ در این کشور کوچک حکومت را در اختیار دارد و همه پست‌ها در اختیار کاردینال‌‌هاست.


منبع : جهان

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد