نکات شنیدنی امروز(مکر و فریبکاری)

هـشـام بـن سالم در حدیثى مرفوع از امیرالمؤ منین علیه السلام حدیث کند که فرمود: اگر نبود که مکر و فریبکارى در آتشند من مکر اندیش ترین مردمان بودم . 

 

توضیح :
گـویا جهت اینکه حضرت این سخن را فرموده این بود که مردم معاویه را مردى سیاستمدار و عـاقـل مـى دانـسـتـنـد، و آنـحـضـرت را سست راءى مى پنداشتند، چون میدیدند که حیله هاى مـعـاویه که بر پایه دروغ و مکر بنا نهاده شده بود پیشرفت میکرد، پس آنحضرت بیان فـرمـاید: که او باین نیرنگها آشناتر است ولى چون آنها مخالف با دستور خدا است آنها را بـه کـار نـبـندد چنانچه سید رضى (ره ) در نهج البلاغه از آنحضرت روایت کرده است کـه فـرمـود: (((و ما در زمانى واقع شده ایم که بیشتر مردم آن مکر را زیرکى پندارند، و نـادانـان ایـشـان را زیرک خوانند، آنها را چه شده است ؟ خدا ایشان را بکشد، مرد نیرومند و کـاردان راه حـیـله و نـیـرنگ را میداند ولى امر و نهى خدا جلوگیرى کند، و با اینکه براءى العین آنرا دیده و دانسته و توانائى بکار بردن آنرا دارد وامیگذارد و کسیکه در دین از هیچ گـنـاهـى بـاک نـدارد فـرصـت جـوئى مـى کند و مکر را بکاز اندازد....))) و آشناتر بودن آنـحـضـرت بـمـکـر و حـیـله و داناتر بودنش در بکار بردن آن روشن است زیرا آنحضرت بـهـمه چیز داناتر از دیگران بوده است . این بود ملخصى از گفتار مجلسى (ره ) در معناى حدیث .
 

امـام صـادق عـلیه السلام فرمود: رسولخدا (ص ) فرمود: بیاید هر که عهد شکنى کند در روز قـیـامـت بـا امامى که دهن او کج باشد تا داخل آتش گردد. و بیاید هر که بیت امامى را شکسته دست بریده تا بهمان حال داخل آتش ‍ شود. 

 

ممکن است از لحاظ ادبى کلمه (((بامام ))) متعلق به (((قادر))) باشد و مقصود از (((امام ))) امـام حـق بـاشـد چـنـانـچه مجلسى (ره ) گفته ، و پس از این در خبر (5) بیاید و بنابراین مـعـنـاى حدیث چنین شود: که هر که به امامى و پیشواى حقى از پیشوایان عهدشکنى کند با دهـن کـج وارد صـحـراى مـحـشر گردد و بهمین حال باشد تا بدوزخ رود، و ممکن است حرف (بـاء) در (بـامـام ) بـمعناى (مع ) باشد و متعلق به (یحیى ) باشد و مقصود از (امام ) امام ضـلالت و گمراهى باشد چنانچه فیض (ره ) گفته ، و بنابراین معنى چنین است : که هر کـه عـهد شکنى کند بیاید در روز قیامت در زیر پرچم امامى دهن کج تا بهمان وضع با او بدوزخ رود 

 

امـام صـادق عـلیـه السـلام فـرمـود: کـه رسـول خـدا (ص ) فـرمـوده : از مانیست کسیکه با مسلمانى نیرنگ کند. 

 

طـلحـة بـن زبـیـر گـویـد: از امـام صـادق عـلیـه السـلام پـرسـیـدم : دو شـهـر اسـت و اهـل هـر دو کـافـر حـربـى هـسـتـنـد، و بـراى هـر کـدام پـادشـاهـى جـدا اسـت ، (اهـل آنـدو) بـاهـم جنگ کردند سپس سازش نمودند، پس از آن یکى از آندو پادشاه برفیقش (یـعـنـى بـپـادشـاه دیگرى ) خدعه زد و آمد با مسلمانان سازش کرد که بوسیله آنها با آن شهر دیگر جنگ کند؟ امام صادق علیه السلام فرمود: براى مسلمین نشاید که خدعه کنند، و نـه دسـتور بخدعه دهند، و نه جنگ کنند با آنانکه نیرنگ زنند (و عهد شکنى کنند) ولى مى تـوانـنـد هرجا که مشرکین را یافتند با آنها بجنگند، و آنچه کفار بر آن پیمان بسته اند بر آنان گذرا (و نافذ) نیست . (یعنى پیمان مشرکین و سازششان با یکدیگر صحیح نیست و مـانـع از جـنـگ مسلمانان با آنها نیست .و هر کجا که مشرکین را یافتند میتوانند با آنها جنگ کنند).
 

امام صادق علیه السلام فرمود: که رسولخدا (ص ) فرمود: هر که با امامى بیوفائى (و عهد شکنى کند) با دهن کج وارد محشر گردد تا بدوزخ رود 

 

اصـبـغ بـن نـبـاتـه گـوید: روز امیرالمؤ منین علیه السلام بر منبر کوفه خطبه خواند و فـرمـود: اى گـروه مـردم اگـر عـهـد شـکـنى بد نبود من سیاستمدارترین مردم بودم ، آگاه باشید که هر عهد شکنى تباه کارى و هرزه گى است ، و هر تباه کارى ناسپاسى و کفرى در بر دارد، آگاه باشید که بیوفائى و تباه کارى و خیانت در آتش است .
 

در آخر باید بگم که در کشور خودمان هم اگر بنگرید فراوان نمونه میبینید 

نظر یادتون نره

معمای ۲۵/۱۲

از امام صادق علیه السلام حدیث شده که رسول خدا (ص ) فرمود: زودرس ترین بدیها از نظر کیفر و عقوبت تجاوز کارى و ستمگرى است. 

 

ببینم کی میتونه معمای مثل آب خوردن امروز را حل کنه.لطفا جواب را با اسم بنویسید 

چون میخوام جوابا رو توی همین صفحه بذارم. البته به هر دو سوال جواب بدین 

 

۱-اگر در یک مسابقه دو شما از نفر دوم سبقت بگیرید نفر چندم خواهید بود؟ 

 

 

 

 

 

 

 

۲-اگر در همان مسابقه از نفر آخر سبقت بگیرید نفر چندم خواهید بود؟ 


 

مطالب مرتبط: