نکات شنیدنی امروز(مکر و فریبکاری)

هـشـام بـن سالم در حدیثى مرفوع از امیرالمؤ منین علیه السلام حدیث کند که فرمود: اگر نبود که مکر و فریبکارى در آتشند من مکر اندیش ترین مردمان بودم . 

 

توضیح :
گـویا جهت اینکه حضرت این سخن را فرموده این بود که مردم معاویه را مردى سیاستمدار و عـاقـل مـى دانـسـتـنـد، و آنـحـضـرت را سست راءى مى پنداشتند، چون میدیدند که حیله هاى مـعـاویه که بر پایه دروغ و مکر بنا نهاده شده بود پیشرفت میکرد، پس آنحضرت بیان فـرمـاید: که او باین نیرنگها آشناتر است ولى چون آنها مخالف با دستور خدا است آنها را بـه کـار نـبـندد چنانچه سید رضى (ره ) در نهج البلاغه از آنحضرت روایت کرده است کـه فـرمـود: (((و ما در زمانى واقع شده ایم که بیشتر مردم آن مکر را زیرکى پندارند، و نـادانـان ایـشـان را زیرک خوانند، آنها را چه شده است ؟ خدا ایشان را بکشد، مرد نیرومند و کـاردان راه حـیـله و نـیـرنگ را میداند ولى امر و نهى خدا جلوگیرى کند، و با اینکه براءى العین آنرا دیده و دانسته و توانائى بکار بردن آنرا دارد وامیگذارد و کسیکه در دین از هیچ گـنـاهـى بـاک نـدارد فـرصـت جـوئى مـى کند و مکر را بکاز اندازد....))) و آشناتر بودن آنـحـضـرت بـمـکـر و حـیـله و داناتر بودنش در بکار بردن آن روشن است زیرا آنحضرت بـهـمه چیز داناتر از دیگران بوده است . این بود ملخصى از گفتار مجلسى (ره ) در معناى حدیث .
 

امـام صـادق عـلیه السلام فرمود: رسولخدا (ص ) فرمود: بیاید هر که عهد شکنى کند در روز قـیـامـت بـا امامى که دهن او کج باشد تا داخل آتش گردد. و بیاید هر که بیت امامى را شکسته دست بریده تا بهمان حال داخل آتش ‍ شود. 

 

ممکن است از لحاظ ادبى کلمه (((بامام ))) متعلق به (((قادر))) باشد و مقصود از (((امام ))) امـام حـق بـاشـد چـنـانـچه مجلسى (ره ) گفته ، و پس از این در خبر (5) بیاید و بنابراین مـعـنـاى حدیث چنین شود: که هر که به امامى و پیشواى حقى از پیشوایان عهدشکنى کند با دهـن کـج وارد صـحـراى مـحـشر گردد و بهمین حال باشد تا بدوزخ رود، و ممکن است حرف (بـاء) در (بـامـام ) بـمعناى (مع ) باشد و متعلق به (یحیى ) باشد و مقصود از (امام ) امام ضـلالت و گمراهى باشد چنانچه فیض (ره ) گفته ، و بنابراین معنى چنین است : که هر کـه عـهد شکنى کند بیاید در روز قیامت در زیر پرچم امامى دهن کج تا بهمان وضع با او بدوزخ رود 

 

امـام صـادق عـلیـه السـلام فـرمـود: کـه رسـول خـدا (ص ) فـرمـوده : از مانیست کسیکه با مسلمانى نیرنگ کند. 

 

طـلحـة بـن زبـیـر گـویـد: از امـام صـادق عـلیـه السـلام پـرسـیـدم : دو شـهـر اسـت و اهـل هـر دو کـافـر حـربـى هـسـتـنـد، و بـراى هـر کـدام پـادشـاهـى جـدا اسـت ، (اهـل آنـدو) بـاهـم جنگ کردند سپس سازش نمودند، پس از آن یکى از آندو پادشاه برفیقش (یـعـنـى بـپـادشـاه دیگرى ) خدعه زد و آمد با مسلمانان سازش کرد که بوسیله آنها با آن شهر دیگر جنگ کند؟ امام صادق علیه السلام فرمود: براى مسلمین نشاید که خدعه کنند، و نـه دسـتور بخدعه دهند، و نه جنگ کنند با آنانکه نیرنگ زنند (و عهد شکنى کنند) ولى مى تـوانـنـد هرجا که مشرکین را یافتند با آنها بجنگند، و آنچه کفار بر آن پیمان بسته اند بر آنان گذرا (و نافذ) نیست . (یعنى پیمان مشرکین و سازششان با یکدیگر صحیح نیست و مـانـع از جـنـگ مسلمانان با آنها نیست .و هر کجا که مشرکین را یافتند میتوانند با آنها جنگ کنند).
 

امام صادق علیه السلام فرمود: که رسولخدا (ص ) فرمود: هر که با امامى بیوفائى (و عهد شکنى کند) با دهن کج وارد محشر گردد تا بدوزخ رود 

 

اصـبـغ بـن نـبـاتـه گـوید: روز امیرالمؤ منین علیه السلام بر منبر کوفه خطبه خواند و فـرمـود: اى گـروه مـردم اگـر عـهـد شـکـنى بد نبود من سیاستمدارترین مردم بودم ، آگاه باشید که هر عهد شکنى تباه کارى و هرزه گى است ، و هر تباه کارى ناسپاسى و کفرى در بر دارد، آگاه باشید که بیوفائى و تباه کارى و خیانت در آتش است .
 

در آخر باید بگم که در کشور خودمان هم اگر بنگرید فراوان نمونه میبینید 

نظر یادتون نره

نظرات 2 + ارسال نظر
فاطمه دوشنبه 29 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 08:41 ب.ظ http://nashenavayan1.blogfa.com/

نوروز باستانی نوید دهنده بهار زندگانی یادآور شکوه ایران

و یگانه یادگار جمشید را به شما تبریک میگویم . . .

.

.

.

امید که سال جدید برایمان کرداری نیک گفتاری نیک پنداری نیک به ارمغان آورد

فاطمه سه‌شنبه 1 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 12:30 ق.ظ http://kiyoosk.blogfa.com

شمارو لینکتون کردم دوست عزیز
راستی جوابام درست بود یانه؟؟؟؟؟

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد