صداوسیما با سانسور آغاز کرد

پیامبر فرمودند:مهدى از میان امت من برخاسته شود مدت سلطنت او هفت یا هشت یا نه سال مى باشد ، همه طبقات امت من در زمان ظهور او چنان در رفاه زندگى نمایند که قبل از وى هیچ بّر و فاجرى بدان نرسیده باشند، آسمان باران رحمت خود را بر آنان مى بارد و زمین از روئیدنیهاى خود چیزى فرو گذار نمى کند.


 در حالی که مهم ترین و فراگیرترین رسانه ای که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می‌توانند سخنان، نظرات و برنامه‌های خود را به رای دهندگان عرضه کنند، صداوسیمای جمهوری اسلامی است و هم رای دهندگان و هم نامزدها توقع دارند، واسطه ای امین و مطمئن باشد، مسئولان این رسانه ملی اولین گام انتخاباتی خود را چندان محکم برنداشته اند. محسن رضایی اولین نامزدی بود که برنامه تلویزیونی خود را از طریق شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی به مخاطبان ارائه کرد.

اما پس از پایان

، مشخص شد که بخش‌هایی از سخنان این کاندیدای ریاست جمهوری ودبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سانسور شد.
سایت شخصی محسن رضایی در این باره نوشت: اولین برنامه تلویزیونی محسن رضایی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از شبکه اول سیما پخش شد که دو بخش از اخطارهای وی در این برنامه تلویزیونی با سانسور مواجه شد. 
در این برنامه تلویزیونی محسن رضایی زمانی که از غم و رنج پدر سه شهیدی می‌گفت که اینک پنج پسر تحصیلکرده وی بیکار بودند علیرغم اینکه سه نقر آنان فوق لیسانس و دو نفر آنان لیسانس داشت، ادامه سخنان وی در این باره سانسور شد و از تلویزیون پخش نشد. این در حالی است که این پدر شهید در ادامه مکالمه خود به محسن رضایی می‌گوید اگر تا چند وقت دیگر مشکلات وی حل نشود، خود کشی می‌کند. محسن رضایی با نقل این واقعه می‌خواست به مخاطبان نشان دهد که بیکاری چه بلایی بر سر اقشار مختلف جامعه و حتی بر سر پدری آورده است که سه فرزندش را تقدیم میهن کرده است. این هشدار در تلویزیون اجازه پخش نیافت.علاوه بر این بخش دیگری از سخنان محسن رضایی و زمانی که وی در مورد تبعیض‌ها سخن می‌گفت نیز با سانسور مواجه شد.
سایت عصر ایران در این باره تذکر برخی موارد به مسئولان رسانه ملی را لازم دانست. در بخشی از این مطلب آمده است: قرار است مردم، کاندیداها را آن طور که هستند یا خود می‌گویند انتخاب کنند نه آن طور که صدا و سیما معرفی می‌کند.از این رو باید پرسید به کدام دلیل، اختیار و تشخیص، صداوسیما اقدام به حذف سلیقه ای بخش‌هایی از نطق یک کاندیدا می‌کند؟ چرا صداوسیما به جای مردم تصمیم می‌گیرد و آنچه را که خود تشخیص می‌دهد اجازه پخش می‌دهد یا سانسور می‌کند. آیا مردم خود قدرت تشخیص ندارند؟ توجه داشته باشیم که آنچه سانسور شده، حرف‌های دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است که قطعاً در چارچوب سیاست‌های نظام حرف می‌زند.
در بخش دیگری از این یادداشت آمده: متأسفانه صداوسیما در بی اعتماد سازی ید طولایی دارد و قبل از این هم دست به چنین اقدامات سلیقه ای زده بود که می‌توان به آخرین آن یعنی سانسور یک سؤال و جواب انتقاد آمیز از محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در نشست خبری او اشاره کرد اما نه آن سانسور، مخفی ماند و نه این یکی و طبیعتاً نه بعدی ها. لذا انتظار رفتار امروزی تری از صدا و سیما می‌رود.در برهه انتخابات بسیاری، از فعالیت شبکه‌های ماهواره ای و رسانه‌های فارسی زبان در خارج از ایران انتقاد می‌کنند و فعالیت آنها را در راستای تخریب اعتماد میان ملت و حاکمیت می‌دانند. به راستی کدام رسانه می‌تواند بیشتر از صداوسیما که با پول مردم اداره می‌شود در تخریب اعتماد عمومی مردم نقش داشته باشد؟
نویسنده در ادامه آورده است: مدیران صداوسیما باید درک کنند که این مجموعه در زمینه پخش تبلیغات کاندیداها تنها و تنها یک کانال ارتباطی است که باید بدون کم یا اضافه کردن چیزی، آنها را پخش کنند.
ایام انتخابات، از مقاطعی است که مردم می‌توانند به برکت حضور کاندیداهایی از طیف‌های مختلف، چهره ملی تری از رسانه ملی ببینند و همین، باعث می‌شود در این ایام، مراجعه مردم به رسانه‌های بیگانه تا حد زیادی کاهش یابد. از مسئولان صدا و سیما انتطار می‌رود این چند روز زودگذر را از مردم نگیرند و به آنها اجازه دهند پژواک صدای خود را از زبان کاندیداهای خود بشنوند.
در بخش دیگری از این مطلب امده است: حماسه سیاسی، که مورد انتظار رهبری نظام است با اعتماد سازی حداکثری محقق می‌شود و صدا و سیما می‌تواند مهم ترین نقش را در این عرصه ایفا کند لذا امید است آنچه درباره اولین نطق تبلیغاتی گذشت، صرفاً یک خطا بوده و رویه نشود. بنای نظام و مردم این است که انتخابات امسال، در عین شکوهمندی، حتماً با آرامش و بدون تحمیل هزینه بر کشور برگزار شود که انشاء الله چنین نیز خواهد شد لذا انتظار می‌رود رسانه ملی به عنوان پرمخاطب ترین و حساس ترین رسانه کشور، حساسیت‌ها را درک کند و با سعه صدر و دوراندیشی، زمینه تحقق حماسه سیاسی را فراهم سازد.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد